Saturday, June 7, 2008

တိဘက္ လြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈ

7th June
၁၉၇၉ မွာ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕တင့္ကားေတြ၊ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔ေတြက အာဖဂန္နစၥတန္ကို က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္လိုက္ေတာ့ ၁၉၈၀ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုမွာက်င္းပတဲ့ အိုလံပစ္ပြဲေတာ္ကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕သမၼတ ဂ်င္မီကာတာက သပိတ္ေမွာက္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။

၂၀၀၁ ခုႏွစ္ အေမရိကန္အေနာက္ျခမ္း၊ ဆီရဲ႕တယ္ၿမိဳ႕မွာ က်င္းပတဲ့ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရး ညီလာခံမွာ တ႐ုတ္ၿပည္ကို WTO ထဲကို ဝင္ခြင့္မေပးဖို႔ ခ်ီတက္ေတာင္းဆိုဆႏၵျပပြဲေတြ၊ အဓိက႐ုဏ္း ႏွိမ္နင္းေရး ရဲေတြနဲ႔ ဆႏၵျပသူေတြၾကားက ႐ိုက္ပြဲေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုဟာ တ႐ုတ္ျပည္ကို WTO (World Trade Organization) ထဲကို ဝင္ခြင့္ေပးေတာ့မယ္ဆိုတာ သိေနၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ နယူးေယာက္အထက္ပိုင္းေဒသ တကၠသိုလ္ေတြမွာ ပီကင္းအိုလံပစ္ပြဲကို ဆန္႔က်င္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြ လုပ္ခ်င္လားလို႔ ျမန္မာ့အေရးနဲ႔ တိဘက္အေရးကို ေထာက္ခံကူညီေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ကေမးလာတယ္။

က်ေနာ္က “ပီကင္းအိုလံပစ္ပြဲကို စီးပြားေရးလုပ္ပိုင္ခြင့္ရထားတဲ့ ကုမၼဏီေတြကို စာရင္းလုပ္ကြာ၊ အဲဒီ ေကာင္ေတြကိုပါ ေဖာ္ထုတ္ဆန္႔က်င္ပစ္လိုက္၊ ၿပီးရင္ အေမရိကန္ သမၼတ ေဂ်ာ့ဘုရွ္ကိုလည္း စာေရး။ ဘာၿဖစ္လို႔ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ WTO အစည္းအေဝးမွာ တရုတ္ကို အဖြဲ႔အဝင္အၿဖစ္ဝင္ခြင့္ရဖို႔ လက္မွတ္ ထိုးေပးခဲ့တာလဲ” လို႔။

ခ်ိဳင္းနားအနာေလာ္ဂ်ီ
ပီကင္းရီဗ်ဴး (Bejin Review) အပတ္စဥ္စာေစာင္ ကိုက်ေနာ္တို႔ ပံုမွန္ဖတ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္က တ႐ုတ္ႏို္င္ငံ နဲ႔ အေနာက္အုပ္စုရဲ႕ေျခလွမ္းေတြ၊ ကုန္သြယ္မႈေတြ၊ ရွန္ဟိုင္းနဲ႔ ပီကင္းက မတူတဲ့ တ႐ုတ္ႏို္င္ငံေရးသမားေတြ၊ ပညာတတ္ေတြရဲ႕ အယူအဆေတြကို သိခ်င္လို႔ပါ။ ဖတ္ျဖစ္ေတာ့လဲ ေဒါသျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ဒီမိုကေရစီေရးကို ေထာက္ခံတယ္ေျပာေနတဲ့ ႏို္င္ငံေတြကလည္း လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈကို ဆက္တိုက္လုပ္ေနတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ေစ်းကြက္ေတြကို မ်က္စပစ္ေနၾကသလို၊ တ႐ုတ္ ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း “ဇိမ္ခံေနတာကို ရွက္ပါ၊ တိုင္းၿပည္အတြက္အလုပ္လုပ္ပါ” လို႔သာ ေအာ္ဟစ္ေနတာ သူတို႔ရဲ႕သားသမီးေတြကို အေမရိက-က တကၠသိုလ္ေတြဆီပို႔ၿပီး အနာဂတ္အတြက္ ျပင္ဆင္ေနၾကတာမို႔လား။ တိန္႔ေရွာင္ဖိန္သားအႀကီးက က်ေနာ္တို႔ေရာက္ေနတဲ့ နယူးေယာက္အထက္ ပိုင္းေဒသရွိ ႐ိုခ်က္စတာတကၠသိုလ္က ႐ူပေဗဒနဲ႔ ေဒါက္တာဘြဲ႔ ယူသြားသလို၊ က်န္စီမင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေသြးရင္းေဆြမ်ိဳးေတြကလည္း ေရးတကၠသိုလ္ ေတြဆီကို ပို႔ခဲ့တယ္မို႔လား။ က်ေနာ့္ သူငယ္ခ်င္းေတြက ေတာ့ တခါတေလ ပီကင္းရီဗ်ဴး စာေစာင္ကုိ ဖတ္ၿပီးဟာသလုပ္ေလ့ရွိတယ္။ “သူတို႔က တႏို္င္ငံနဲ႔ တႏို္င္ငံ စီးပြားေရးလုပ္ၾကတယ္-ဆိုတာ သူမ်ားျပည္တြင္းေရးကုိ စြက္ဖက္တာ မဟုတ္ဘူး၊ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ အက်ိဳးစီးပြားကို ကူညီၾကတာေနမွာပါ” တဲ့။
က်ေနာ္က တ႐ုတ္ျပည္ အတိတ္သမို္င္းနဲ႔ ဆင္တူမ်ိဳးကြဲျဖစ္စဥ္ “China Analogy” ဆိုတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ ေလးတခုကို ေျပာျပၾကည့္တယ္။ ၁၉၅၆ တံုးက ဟန္ေဂရီမွာ ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေတာ့ ဆိုဗီယက္ ေခါင္းေဆာင္ၿဖစ္တဲ့ ခ႐ူးရွက္က ဘယ္လို တုန္႔ျပန္ရမလဲ ဆိုတာာ အက်ပ္႐ိုက္ေနတံုး၊ စဥ္းစားေနတံုးမွာ တ႐ုတ္ျပည္က ဥကၠ႒ႀကီးေမာ္စီတံုးက “အရင္းရွင္ေတြ ေသြးထိုးေပးတဲ့ အယူအဆေတြကို ေခ်မႈန္းပစ္ ေတာ့” လို႔ တိုက္တြန္းလိုက္တယ္။
ခ႐ူးရွက္နဲ႔ ဘရက္စညက္တို႔လည္း လက္သံေျပာင္စြာ ေခ်မႈန္းခဲ့တယ္။ (စစ္ေအးတိုက္ပြဲ ကာလတံုးက မွတ္တမ္းေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရိွသူေတြ အင္တာဗ်ဴးထားတဲ့ဟာေတြ၊ ဝန္ခံခ်က္ေတြ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္း စာၾကည့္တိုက္ေတြမွာ ရိွပါတယ္။) ၁၉၆၈ မွာ ဆိုဗီယက္ေခါင္းေဆာင္ ဘရက္စညက္ က ခ်က္ကိုစလိုဗက္ကီးယားရဲ႕ ပါရာေဂြးေႏြဦး လႈပ္ရွားမႈကို ေခ်မႈန္းၿပီး၊ ဆိုဗီယက္တပ္ေတြ ခ်က္ကိုစလို ဗက္ကီးယားကို က်ဴးေက်ာ္ခဲ့ၾကတယ္။
သိပ္မၾကာဘူး။ တ႐ုတ္ျပည္ထဲမွာ ပါရာေဂြးႏြဦးလႈပ္ရွားမႈလိုျဖစ္မွာကိုေၾကာက္တဲ့ “ေမာ္” က ယဥ္ေက်းမႈ ေတာ္လွန္ေရးကို စတင္ၿပီး၊ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးသမားေတြလို႔ ထင္တဲ့သူေတြကို ေခ်မႈန္းဖို႔အတြက္ လက္ဦးမႈယူတဲ့အစီအစဥ္ေတြကို ျပဳလုပ္ခဲ့တယ္။ ခုလည္းအဲဒီလို သမိုင္းလို ျဖစ္ရပ္ေတြကျပန္လာပါတယ္။
ဗမာျပည္မွာ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္၊ ရဟန္းေတာ္ေတြ ဦးေဆာင္တဲ့လႈပ္ရွားမႈတခုျဖစ္ေတာ့ တ႐ုတ္အာဏာပိုင္ေတြ က ဗမာအစိုးရကို တိုင္းၿပည္တည္ၿငိမ္မႈရေအာင္လုပ္ေတာ့လို႔ တဘက္လွည့္နဲ႔ ေခ်မႈန္းခိုင္းတယ္။ ေနာက္ တိုင္းျပည္တြင္းမွာ တိဘက္အေရးေတာ္ပံုကို အင္အားသံုး ႏိွပ္ကြပ္ေျဖရွင္းတယ္။ (ဗမာၿပည္က ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုနဲ႔ တီယန္မင္ရင္ျပင္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈတံုးကလည္း ဒီလိုပဲ တူညီမႈေတြ ဆက္စပ္ေန တယ္) တ႐ုတ္သမိုင္းရဲ႕ တုန္႔ျပန္မႈျဖစ္ရပ္တူေတြကို China Analogy လို႔ေခၚၾကတယ္။ တခုေတာ့ရိွတယ္။ ဥကၠ႒ႀကီးေမာ္လက္ထက္တံုးက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ မီဒီယာေတြမွာ ေနဝင္းအစိုးရကို ဆန္႔က်င္ရႈံ႕ခ်ေနတဲ့ အသံေတြျပည့္ႏွက္ေနခဲ့တယ္။
စစ္အာဏာသိမ္းအစိုးရကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကလက္မခံခဲ့ေပမဲ့၊ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေတြလက္ထက္မွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရးမူဝါဒေတြက ေျပာင္းလဲသြားခဲ့တယ္။ ကူညီခဲ့ဖူးတဲ့လူေတြကို ေက်းဇူးတင္သလို၊ အိမ္နီးခ်င္း ေကာင္း မပီသလြန္းတဲ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရိွေခါင္းေဆာင္ေတြကို သမိုင္းက တခ်ိန္မွာ အက်ည္းတန္စြာ ဒဏ္ခတ္ပါလိမ့္မယ္။
တကယ္ေတာ့ တရုတ္ႏို္င္ငံက သူမ်ားတိုင္းျပည္ရဲ႕ျပည္တြင္းေရးကို ဝင္ေရာက္မစြက္ဖက္ဘူး-ေျပာတာ ရယ္စရာေကာင္းပါတယ္။
အပိုင္း(၂)
တိဘက္အေရးေတာ္ပံုျဖစ္ေတာ့ ကေနဒါ ႏို္င္ငံမွာ တ႐ုတ္အစိုးရကို ေထာက္ခံသူေတြ လူ (၄၀၀) က “တဘက္သတ္ဝါဒၿဖန္႔မႈေတြကိုမယံုနဲ႔၊ တိဘက္ဟာ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အၿမဲ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ နယ္ေျမျဖစ္တယ္” လို႔ ဆိုႀကသလို၊ တိဘက္ေတြကလည္း တ႐ုတ္ရဲ႕ က်ဴးေက်ာ္မႈကုိ ႐ႈတ္ခ်ၿပီး လြြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ျပင္ဆင္ၾကတယ္။ လႈပ္ရွားၾကတယ္။ ေသခ်ာတာ တခုေတာ့ရိွတယ္။ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕ အင္အားသံုး ေခ်မႈန္းတဲ့၊ ႐ိုင္းစိုင္းတဲ့ တုန္႔ျပန္မႈေတြကို ဘယ္သူကမွ လက္မခံၾကဘူး၊ ဒါေပမဲ့ တိဘက္အေရး လႈပ္ရွားေနသူေတြဘက္ကလည္း သမိုင္းကို ခ်က္အလက္ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ေျပာသင့္တယ္။
က်ေနာ္တို႔က တိဘက္ျပည္သူေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈကိုေထာက္ခံတယ္။ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕ လက္လြတ္စပယ္ ေျဖရွင္းမႈကို ခါးခါးသီးသီးဆန္႔က်င္တယ္။ (၁၇) ရာစု ခ်င္-မင္းဆက္ (Qing Dynasty) က အေၾကာင္းကို မိတ္ဆက္ေပးခ်င္တယ္။ ၁၉၁၁ ခုတံုးက တိဘက္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ လြတ္လပ္ေရးေၾကျငာမႈအေပၚ ပ်က္ကြြက္ခဲ့တဲ့ အေနာက္အုပ္စု အပါအဝင္ ႏို္င္ငံအားလံုးကို ျပန္ၿပီးေမးခြန္းတခုေမးခ်င္တယ္။ “၂၀ ရာစု အဝင္မွာ ကိုလိုနီႏိုုင္ငံေတြ လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ခင္ဗ်ားတို႔ ေခါင္းခါခဲ့တဲ့ ခုႏွစ္ေတြ ခုေတာ့ ေသြးေခ်ာင္းစီးေနၿပီ ေပါ့” လို႔။

ဥေပကၡာျပဳခံရတဲ့ ႏို္င္ငံ (သို႔မဟုတ္) တိဘက္
ဘီစီ (၄၀၀၀) မွာ တရုတ္မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ နဲ႔ တိဘက္-ဗမာ မူလပထမမ်ိဳးႏြယ္စုေတြ (Proto-Tibeto-Burman) ရဲဲ႕ဘာသာေဗဒေတြ စတင္ကြဲလာခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းပညာရွင္ေတြက ယူဆၾကတယ္။ တ႐ုတ္မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ျမစ္ဝါခ်ိဳင့္ဝွမ္းတေလွ်ာက္ တျဖည္းျဖည္းႀကီးထြားလာၿပီး အေျခခ်ဖို႔ ႀကိဳးစားးေနခ်ိန္မွာ တိဘက္-ဗမာမ်ိဳးႏြယ္စုေတြက ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရွာ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာ ေလ်ာက္သြားလွည့္လည္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ေအဒီ (၅၀၀) မွာ တိဘက္မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ဗမာမ်ိဳးႏြယ္ေတြနဲ႔ ကြဲထြက္သြားခဲ့တယ္။
တိဘက္ကုန္းျမင့္ေဒသဟာ အျမင့္ေပ (၁၆၀၀၀) မွာတည္ရိွေနတဲ့အတြက္ “ကမၻာရဲ႕အမိုး” လို႔ သမိုင္း ပညာရွင္ေတြက ေခၚၾကတယ္။ သူ႔ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ယန္စီ၊ မဲေခါင္၊ ျမစ္ဝါ၊ သံလြင္၊ ဘရာမာပူထာ (တိဘက္ျပည္ထဲကို အဓိက စီးဆင္းတဲ့ျမစ္) အပါအဝင္ ျမစ္ေပါင္း (၈) စင္းေက်ာ္စီးဆင္းတယ္။ တခ်ိဳ႕က အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္းေဒသမွာ ပါတယ္-လို႔ေျပာၾကသလို၊ တခ်ိဳ႕အဖြဲ႔အစည္းေတြက အာရွတိုက္ ေတာင္ပိုင္းမွာ တည္ရိွတယ္လို႔ေဆြးေႏြးေလ့ရိွတယ္။
တိဘက္ေတြရဲ႕သမိုင္းကိုစေျပာမယ္ဆိုရင္ (၇) ရာစုက စတင္ေျပာလိမ့္မယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ နမ္ရီ ဆြန္ဇန္႔ (Namri Songzen) က ပထမဆံုးတိဘက္ကို စုစည္းတည္ေထာင္သူ ျဖစ္ခဲ့သလို၊ သူ႔ရဲ႕သားေတာ္ ဂမ္ပို (Sangtsan Gampo) က ယာလန္ျမစ္ဝွမ္းတေလွ်ာက္ ေအဒီ (၆၀၄-၆၄၉) မွာ ဘုရင္အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ တယ္။ သူက အင္အားႀကီးမားလြန္းတဲ့ တ႐ုတ္အင္ပါယာ တိုင္ေဇာင္းရဲ႕တူမ အိမ္ေရွ႕မင္းသမီး ဝန္႔္ခ်န္း-နဲ႔ လက္ထပ္ခဲ့တယ္။ တိဘက္အင္ပါယာဟာ (၈) ရာစုေလာက္ကတည္းက အိႏၵိယႏို္င္ငံေျမာက္ပိုင္းနဲ႔ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံအေရွ႕ေျမာက္ပိုင္း ဂန္ဆူးျပည္နယ္ေတြအထိ သိမ္းပိုက္ႀကီးစိုးႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ကက္ရွ္မီးယားနဲ႔ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းကို ဆက္ဆံေရးခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ တ႐ုတ္စစ္ေသနာပတိ ဂါအိုရွင္းယန္စီ လက္ထက္မွာေတာ့ တိဘက္ပိုင္တဲ့ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဆံုး႐ႈံးခဲ့ရတယ္။ (၈) ရာစု ကုန္ခါနီးမွာ တိဘက္ေတြ အန္ရွင္းပုန္ကန္မႈကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံၿမိဳ႔ေတာ္ ခ်န္အန္းထိ ဝင္တက္ သိမ္းၾကတယ္။
ဒါေပမဲ့ သိပ္မၾကာဘူး၊ တ႐ုတ္တပ္မဟာေတြက ဝင္တိုက္တာေၾကာင့္ဆုတ္ခြာခဲ့ရတယ္။ (၉) ရာစုမွာ တ႐ုတ္နဲ႔ တိဘက္ ႏွစ္နိုင္ငံၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္တယ္။ အခုနာမည္ႀကီးေနတဲ့ တိဘက္ၿမိဳ႔ေတာ္ လာဆာ (Lhasa) ၿမိဳ႕ထဲက ေဂ်ာ့ဟန္ဘုရားေက်ာင္းေရွ႕မွာရိွတဲ့ ေက်ာက္တံုးတတံုးေပၚမွာ တိဘက္နဲ႔ တ႐ုတ္ သေဘာတူတဲ့ အရာေတြ၊ နယ္နမိတ္္မ်ဥ္းေတြကို ေရးဆြဲခဲ့ၾကတယ္။ တိဘက္ေတြ (၉) ရာစုအလယ္ထိ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းကို လြမ္းမိုးထားခဲ့တယ္။
မြန္ဂိုနဲ႔ ယြန္မင္းဆက္က်ဴးေက်ာ္မႈမ်ား
၁၃ ရာစုမွာ တိဘက္ေဒသဟာ မြန္ဂိုေတြနဲ႔ ယြန္မင္းဆက္ေတြအတြက္ အာရံုစိုက္စရာ နယ္ေျမေတြ ျဖစ္ခဲ့ တယ္။ မြန္ဂိုေတြထဲက ကူဗလိုင္ခန္ ရဲ႕မ်ိဳးႏြယ္ေတြ ဆက္ႏြယ္ ပါဝင္ခဲ့တယ္။ ၁၆ ရာစုထိ ယြန္မင္းဆက္ ေအာက္မွာ ရိွေနခဲ့ၿပီး (၁၇) ရာစုအစမွာ အာလ္တာခန္ (Alta Khan) ကေန ဆြန္နမ္ ဂ်ပ္ဆို (Sonam Gyatso) ကို “ဒလိုင္းလားမား” အျဖစ္ စတင္အပ္ႏွင္းအမည္ေပးခဲ့တယ္။ “ဆြန္နမ္ ဂ်ပ္ဆို” ဆိုတဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ဂယ္လပ္ခ္ပတ္ေက်ာင္း (တိဘက္ဗုဒၶဘာသာေက်ာင္း) က ဘုန္းႀကီးျဖစ္တယ္။ (၁၇) ရာစုအစမွာ ဒလိုင္းလားမား (၄) ဆက္လက္ဆက္ခံခဲ့သလို ရာစုႏွစ္ကုန္ခါနီးမွာ ဒလိုင္းလားမား (၆) ထိဆက္ခံခဲ့တယ္။
(၁၇) ရာစု အစမွာကတည္းက ေပၚတူဂီေတြ တိဘက္နယ္ေျမကို ၀င္ေရာက္လာၿပီး ခ်င္ မင္းဆက္ ဘုရင္ေတြ တိဘက္နယ္ေျမမွာ တခုၿပီးတခုေျပာင္းခဲ့တယ္။ (၂၀) ရာစုေရာက္လာတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ၿဗိတိသွ် အင္ပါယာနဲ႔ ႐ုရွားအင္ပါယာတို႔ရဲ႕ နယ္ခ်ဲ႕မႈဟာ အာရွတိုက္အလယ္ပိုင္းကို အၿပိဳင္ေရာက္လာၿပီး တိဘက္ဟာ သူတို႔အတြက္ အႀကီးမားဆံုးဆုတခု ျဖစ္လာတယ္။ ၁၉၁၁ ေအာက္တိုဘာ (၁) ရက္ေန႔မွာ ကြင့္ (ဂ္) မင္းဆက္ ျပဳတ္က်ခဲ့တယ္။
တိဘက္က လြတ္လပ္ေရးေၾကျငာတယ္။ ၁၉၁၂ မွာ တရုတ္အစိုးရက လာဆာ-ကို ကိုယ္စားလွယ္အသစ္ ပို႔ဖို႔ႀကိဳးစားေနတံုးမွာ တိဘက္တပ္ေတြက ၿမိဳ႕ကိုထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ခဲ့တာေႀကာင့္ တ႐ုတ္တပ္စုေတြ လက္နက္ခ်ရတယ္။ ဒလိုင္းလာဒမား (၁၃) ထိဆက္ လက္ဆက္ခံခဲ့ေပမဲ့ ၿဗိတိန္အပါအဝင္ ဘယ္ႏိုင္ငံကမွ လြတ္လပ္ေရးကို အသိအမွတ္ မျပဳခဲ့ဘူး။ ၁၉၁၄ မွာ ၿဗိတိန္၊ တ႐ုတ္နဲ႔ တိဘက္ (၃) ႏိုင္ငံ အိႏိၵယမွာ ဆင္းမလား (Simla) စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုတယ္။ ၿဗိတိန္က တိဘက္ကို အျပင္ဘက္ေဒသနဲ႔ အတြင္းေဒသအျဖစ္ ႏွစ္ပိုင္းခြဲဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ ဇာတ္လမ္း စ႐ႈပ္ေတာ့တာပါပဲ။
အပိုင္း(၃)
တရုတ္အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ တိဘက္အနာဂတ္
“ခ်င္ မင္းဆက္( Qing Dynasty) ကို ျဖဳတ္ခ်ၿပီးတဲ့ေနာက္ လူေတြကေျပာၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အမ်ိဳး သားေရးစိတ္ဓာတ္ေတြ မလိုေတာ့ဘူး-တဲ့။ ဒီလိုအယူအဆဟာ အင္မတန္မွားယြင္းပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အခုေျပာေနတာက ဟန္၊ မန္ခ်ဴး၊ တိဘက္၊ မြန္ဂို၊ ဟူရီ(အီ) လူမ်ိဳးစုေတြပါတဲ့၊ “လူမ်ိဳးစု (၅) မ်ိဳးရဲ႕ ႏို္င္ငံေတာ္” ျဖစ္ဖို႔ ေျပာေနတာ။ က်ေနာ့ရပ္တည္ခ်က္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးစုေတြ တစုနဲ႔တစု ပူးေပါင္း လုပ္ကိုင္ၾကမယ္။ ယဥ္ေက်းတိုးတက္တဲ့ တ႐ုတ္ႏို္င္ငံေတာ္တခုကို တည္ေဆာက္ၾကမယ္။ ေခတ္မီ တိုးတက္တဲ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံေတာ္ တခုတည္းျဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ “အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္” ဆိုတဲ့ေဝါဟာရ ရိွစရာမလိုေတာ့ဘူးေပါ့”။ ခ်င္မင္းဆက္ က်ဆံုးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္ မန္ခ်ဴးေတြကို ျပင္ပက က်ဴးေက်ာ္သူေတြ-လို႔သတ္မွတ္ခဲ့ေပမဲ့ တ႐ုတ္အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ ဆြန္ယက္ဆင္က ႏို္င္ငံေတာ္အလံတခုေအာက္က လူမ်ိဳးစု (၅) စု ဆိုတဲ့ အယူအဆကို ဆက္လက္တင္သြင္းခဲ့တယ္။ သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္ရင္၊ ၁၉၁၂ ခုမွာ ဒီအယူအဆကို စတင္ခဲ့သူဟာ ကြင့္(ဂ္) မင္းဆက္အၿပီး တ႐ုတ္သမၼတႏို္င္ငံကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သူ ယြန္ရွီခုိင္ (Yuan Shikai) ျဖစ္တယ္။ ဆြန္ယက္ဆင္ကေတာ့ တ႐ုတ္ျပည္ကို ဂ်ာမဏီနဲ႔ ဂ်ပန္ အင္ပါယာလို တည္ေဆာက္ဖို႔ စိတ္ကူးထားပံုရပါတယ္။
၁၈၈၄ မွာ Xinjiang (ဆင္ကီးယန္း) ျပည္နယ္သစ္ကို ကြင္(ဂ္)မင္းဆက္လက္ထက္မွာ စတည္ ေထာင္လိုက္က တည္းက၊ အဲဒီနယ္ေျမေတြမွာ အေနာက္တိုင္းအယူအဆေတြကို တင္သြင္းဖို႔ ႀကိဳးစား လာလုိက္ကတည္းက တိဘက္နဲ႔ မြန္ဂိုလူမ်ိဳးစုေတြအတြက္ နယ္ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ ဆိုင္ရာၿပႆနာေတြက ႐ႈပ္ေထြးလာခဲ့တယ္။ ၁၉၁၁ မွာ တိဘက္လူမ်ိဳးစုေတြက ခ်င္မင္းဆက္ ျပဳတ္က်သြားၿပီးတဲ့ေနာက္၊ တ႐ုတ္ ေတြရဲ႕ သိမ္းပိုက္မႈေအာက္ကေန လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာခဲ့တယ္။ ျပႆနာက အရင္တံုးက ကိုလိုနီလုပ္ခဲ့ တဲ့ ၿဗိတိန္အပါအဝင္ လြတ္လပ္တဲ့ႏိုင္ငံေတြအားလံုး၊ ဘယ္သူကမွ တိဘက္လြတ္လပ္ေရးကို အသိအမွတ္ မျပဳခဲ့ၾကဘူး။ (၁၉၄၅ မွာ အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စုက တိဘက္ဟာ တရုတ္ႏို္င္ငံရဲ႕ နယ္ေျမတခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားခဲ့တယ္။) ဒီလိုနဲ႔ “တိဘက္” ဟာ တရားမဝင္ လြတ္လပ္တဲ့ႏိုင္ငံ (De facto government) အျဖစ္ တ႐ုတ္ျပည္တြင္းစစ္ ကာလတေလွ်ာက္ တည္ရိွေနခဲ့တယ္။

ၿငိမ္းခ်မ္းစြာလြတ္ေျမာက္မႈ႔ (သို႔) သေဘာတူညီမႈ (၁၇) ခ်က္
၁၉၄၉ ေအာက္တိုဘာ (၁) ရက္ေန႔မွာ တ႐ုတ္ကြန္ျမဴနစ္ေတြ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရဖြဲ႔ၿပီး ေနာက္တႏွစ္မွာ ျပင္ဆင္မႈလုပ္မထားႏုိင္တဲ့ တိဘက္ႏုိင္ငံ ခ်မ္ဒို (Chamdo) ၿမိဳ႕ကို စစ္ အင္အား ေလးေသာင္းေက်ာ္နဲ႔ ဝင္တိုက္တယ္။ တိဘက္ရဲ႕ စစ္အင္အားက (၅၀၀၀) ေလာက္ပဲရိွတာ-ဆိုေတာ့ တိဘက္ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုရတယ္။ တ႐ုတ္ေတြက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ လြတ္ေျမာက္မႈ-လို႔ေျပာေပမဲ့ တိဘက္ေတြဘက္က တြက္ၾကည့္ရင္ နယ္ခ်ဲ႕တဲ့ လူမ်ိဳးေရးသုတ္သင္ ရွင္းလင္းမႈ-လို႔ ဆိုၾကတယ္။
၁၉၅၁ ေမ (၂၃) တ႐ုတ္ျပည္ ပီကင္းၿမိဳ႕ေတာ္မွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ တိဘက္ေဒသဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ေတြအၾကား သေဘာတူညီမႈ စာခ်ဳပ္တခု ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တယ္။ အခ်က္ (၁၇) ခ်က္ပါတယ္။
အခ်က္ (၁) မွာ တိဘက္ျပည္သူေတြဟာ မိခင္တ႐ုတ္ျပည္မႀကီးသို႔ ျပန္လာသင့္တယ္။
အခ်က္(၂) မွာ တိဘက္ေတြဟာ တ႐ုတ္လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ကို ကူညီရမယ္-ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြ ပါဝင္ခဲ့တယ္။ က်န္တဲ့အခ်က္ေတြက ဒလိုင္းလားမားနဲ႔ ပန္ခ်ီယန္လားမားရဲ႕ အာဏာကို ကန္႔သတ္ေပး ထားတဲ့ ဟာေတြ၊ တဘက္စစ္တပ္ေတြဟာ တ႐ုတ္ျပည္ကာကြယ္ေရးတပ္မေတာ္ရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတာေတြပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ အခ်က္ (၇)၊ (၁၁) နဲ႕ (၁၃) ကိုေတာ့ တ႐ုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီဟာ ေျပာင္ျပာင္တင္းတင္း ခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ တိဘက္ဟာ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းတခု ျဖစ္တယ္-လို႔ ေျပာေနတဲ့ သူေတြကိုရင္ဆိုင္ဖို႔ သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ကို အေဝးႀကီးမသြားခ်င္ရင္၊ တ႐ုတ္နဲ႔ခ်ဳပ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ (၁၇) ခ်က္သေဘာတူညီမႈကို ကိုင္ၿပီး ေျပာသင့္တယ္။

စာခ်ဳပ္အရ-
အခ်က္ (၇) မွာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြရဲ႕ဝင္ေငြေတြကို ဗဟိုအစိုးရဟာ အေျပာင္းအလဲ မလုပ္ပါဘူး။ ဘာသာေရးကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈဆိုင္ရာ မူဝါဒေတြကို အစိုးရက ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ပါမယ္-လုိ႔ ဆိုတယ္။ (စဥ္းစားစရာ တခုေတာ့ရွိတယ္၊ ဒီအခ်က္မွာ တ႐ုတ္အစိုးရက “ႏို္င္ငံေရးအတိုင္ပင္ခံညီလာခံမွ ခ်မွတ္ထားေသာ မူဝါဒ” ဆိုတဲ့စကားလံုးကို သံုးထားတယ္။ ညီလာခံက ခ်မွတ္ထားတဲ့ ဘာသာေရး ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈရဲ႕အတိုင္းအဆကန္႔သတ္ခ်က္က ဘာလဲ။ အစကတည္းက တ႐ုတ္ကြန္ျမဴနစ္ေတြ လူလည္က်ထားတာလားေတာ့ မသိဘူး။)

အခ်က္ (၁၁) မွာ တိဘက္လူမ်ိဳးေတြေနထိုင္တဲ့ ေဒသမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ခ်င္တဲ့ အရာမွန္သမွ်ကို တ႐ုတ္ဗဟိုအစိုးရက စြက္ဖက္မႈမလုပ္ပါဘူး။ တိဘက္ေဒသဆိုင္ရာအစိုးရဟာ စိတ္ႀကိဳက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေရး လုပ္လို႔ရတယ္ လို႔ဆိုတယ္။
အခ်က္ (၁၃) မွာ တ႐ုတ္အစိုးရဟာ တိဘက္နယ္ေျမမွာ တရားမွ်တတဲ့ ကုန္သြယ္ေဖာက္ကားမႈကုိ လုပ္ပါမယ္။ ျပည္သူေတြဆီက အပ္တေခ်ာင္း၊ ခ်ည္မွ်ည္တႀကိဳးမွ် မယူပါဘူး-လို႔ ဆိုထားတယ္။
ဒါေပမဲ့ တ႐ုတ္အစိုးရဟာ တိဘက္ေတြက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားတိုင္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ေတြကို ဝင္ဖ်က္ဆီး၊ ေက်ာင္းပိုင္ေငြေတြကို သက္ဆိုင္ရာ တ႐ုတ္ရဲေတြက တိတ္တဆိတ္ သိမ္းယူ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြကို ဖမ္းဆီးႏိွပ္စက္၊ တၿပိဳင္နက္တည္း တိဘက္ေဒသထဲ ဟန္လူမ်ိဳးတ႐ုတ္ေတြကို အလံုးအရင္းနဲ႔ အေျခခ်ခိုင္းၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ဦးစီးခိုင္းကာ တိဘက္နယ္ေၿမကို စီးပြားေရးအရ
ေနာက္ထပ္တခါ ႀကီးစိုးဖို႔လုပ္တယ္။ ဆိုင္ေတြကိုမီး႐ိႈ႕တယ္။ လုယက္ေနၾကတယ္-လို႔ ေျပာေနသံကို “မင္းတို႔ ငါတို႔နယ္ေျမကို စီးပြားေရးအရက်ဴးေက်ာ္ေနေတာ့ ငါတို႔လုပ္ရမွာပဲ” တဲ့..။ က်ေနာ္.. အေဝးက မႏၲေလးကုိ သတိရေနမိေတာ့...
ဒါ့ေႀကာင့္ တိဘက္အေၾကာင္းကိုျငင္းရင္ ဒီအခ်က္ေတြကိုေထာက္ျပသင့္တယ္။ တ႐ုတ္က လူလည္က် ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းခ်ိဳးေဖာက္တဲ့ အရာေတြကိုပါ။ သမိုင္းေတြ အေဝးႀကီးကို ျပန္သြားခ်င္လည္း ရပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒလိုင္းလားမားက ဘာေၿပာေနသလဲ၊ ႏို္င္ငံျခားေရာက္ေနတဲ့ တိဘက္ေတြ၊ လြတ္လပ္ေရး ေတာင္းေနတဲ့သူေတြရဲ႕ အသံေတြက ဘာလဲ၊ ေသခ်ာတာတခုေတာ့ ရိွတယ္။ ဒလိုင္းလားမား ေျပာေနတဲ့ “တိဘက္ကို တ႐ုတ္လက္ေအာက္ကေန လြတ္လပ္ေရးမေတာင္းဆိုခ်င္ပါဘူး၊ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အရ လြတ္လပ္ခ်င္တာ တခုပါပဲ” လို႔ေျပာေနတဲ့ စကားေတြကို တိဘက္အေရး လႈပ္ရွားသူေတြအတြက္ စိတ္မသက္မသာျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ Free Tibet လို႔ေႂကြးေၾကာ္ခ်င္ရင္ ဒလိုင္းလားမားကို မကိုးကြယ္မွ ျဖစ္မယ္ ဆိုတဲ့ တိဘက္ေက်ာင္းသား တေယာက္ရဲ႕ခံစားခ်က္ကို က်ေနာ္စိတ္မေကာင္းစြာၾကားခဲ့ရတယ္။
Mandalay Spring blog (မႏၲေလးေႏြဦး) မွ “ေအာင္မိုးဝင္း” ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္။

0 Comments: